Скибка хліба щоденного є, була і залишиться однією із самих важливих проблем життя,

 джерелом страждань, іноді задоволення, а в руках лікаря -  могутнім засобом лікування,

а в руках несвідомих – причиною захворювань

І.П. Павлов (1904)

 

Основні правила здорового харчування:

 

  1. Їжте лише при відчутті голоду, не переїдайте, підводьтеся із-за столу із легким відчуттям голоду.
  2. Не споживайте їжу під час психоемоційних навантажень.
  3. Останній прийом їжі повинен бути не менше як за 2 години до сну.
  4. Добре пережовуйте їжу.
  5. Пийте до їди за 10- 20 хвилин, їжу водою не запивайте, що забезпечить належну концентрацію шлунково-кишкового соку для адекватного її розщеплення.
  6. Не поєднуйте в один прийом різноманіття страв. Пам’ятайте, багатокомпонентні страви погано засвоюються організмом.
  7. Дотримуйтеся постів, що дасть змогу поєднати духовне очищення організму із фізичним.
  8. Один день у тижні має бути розвантажувальним.
  9. Перевагу надавайте у своєму раціоні наступним продуктам:

·         свіжі овочі та фрукти, 

·         цільнозернові каші та вироби із цільного зерна,

·         квасоля та бобові,

·         кисломолочні продукти (кефір, несолодкі йогурти),

·         нерафінована олія,

·         нежирні сорти м’яса,

·         морська риба, 

·         а із напоїв – це зелений чай, трав’яні чаї та напари із сухофруктів.

  1. Обмежте вживання:

·         солі,

·         цукру та виробів, що його містять – тістечка, торти, цукерки, 

·         смажених страв,

·         тонізуючих напоїв – кава, міцний чай, фанта, кока-кола тощо, 

·         копчених страв (ковбаса, сосиски, шинка та т.п.),

·         білого хліба, булочок, вареників, пельменів, вермішелі,

·         майонезу, салатних заправок, маргарину, рафінованої олії, 

·         чіпсів та інших продуктів, які під час готування занурюються в жир,

·         плавленого та твердого сиру.

Ці продукти позбавлені цінних харчових речовин, таких як вітаміни, мінерали, харчові волокна.

ЧИ ЗНАЄШ ТИ, ЩО ЗА КОМП’ЮТЕРОМ

учні 2-5-х класів повинні проводити не більше ніж 15 хвилин;

учні 6-7-х класів – не більше ніж 15-20 хвилин;

учні 8-9-х класів можуть праювати впродовж 20-25 хвилин;

учні 10-11-х класів в першу годину занять можуть працювати 25-30 хвилин, у другу – 20 хвилин.

ДИВИТИСЯ ТЕЛЕВІЗОР

діти у віці 5-7 років можуть не більше ніж 1,5 години на день.

діти 7-13 років – 2 години на день (обов’язково з перервою)

При цьому слід дотримуватись таких рекомендацій:

телевізор можна дивитися тільки сидячи;

відстань від екрана – не менше ніж 3 метри; розмір екрана 21 дюйм і більше. Чим більший екран, тим далі від нього слід сидіти;

тип телевізора (звичайний, „плаский” екран, або плазмовий) на дозволений час не впливає.

Як готуватися до іспитів

Іспити, як і більшість явищ життя, – явище перехідне. Коли вони закінчуються, з'являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспит і з меншими втратами для власного здоров'я, отримати добрі оцінки й чекати наступного іспиту без страху та безсонних ночей.
Психологи розцінюють іспит як:

1.      «перетравлювання» значно­го обсягу інформації, яке пов'я­зане з великим навантаженням на мозок;

  1. серйозне емоційне напру­ження і велике навантаження на нервову систему;
  2. оцінювання не лише знань дитини, а й її особистості.

Найоптимальніший варіант підготовки до складання іспитів (за Іриною Науменко) 
Розпорядок дня
Харчуватися слід три-чотири рази на день. Мед, горіхи, мо­лочні продукти, риба, м'ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхідних вітамінів і мінералів в організмі й відновлять енергетичні витрати.
Нормальний здоровий сон і відпочинок зменшать наванта­ження на нервову систему. Не варто відмовлятись од звичних занять спортом –  це буде своєрід­ним відпочинком.
Слід пам'ятати про біоритмо-логічні особливості: «сова» не­ефективно працює о 6 – 8 год ранку, а «жайворонок» навряд чи буде працездатним до 2 – 3 год. ночі. В усіх людей рівень біоло­гічної активності знижений із 17 до 18 години. 
Можна вживати тонізуючі пре­парати, наприклад, із женьшеню чи елеутерококу. Каву краще пити
вранці й небагато, лише для того, щоб прокинутися (для тих, хто звик саме так розпочинати свій день). Кава підсилює нервовість і тривожний стан у невпевнених собі людей. Заспокійливі медичні препарати зовсім не потрібні, їх можна вживати лише за призна­ченням лікаря.
Правильна організація вивчення навчального матеріалу 
Спочатку слід переглянути весь матеріал і розподілити його таким чином: якщо треба вивчи­ти 100 питань за чотири дні, то в перші два дні вивчається 70% усього обсягу, третього дня – решта, четвертого – повторюють вивчене. При цьому складні теми варто чергувати з простішими – не обов'язково вчити всі питан­ня поспіль.
Є й деякі психологічні зако­номірності, які слід враховувати.

  1. Найкраще запам'ятовується інформація, викладена на початку і на­прикінці тексту. Середина зазвичай швидко «вилітає» з голови. Тому під час запам'ятовування та повторення слід приділити ува­гу середині тексту.
  2. Повторювати треба не ме­ханічно, а вдумливо, зосередив­шись на змісті. Інформація після і
    «завантаження» в мозок, якщо її не повторити, утрачається на 20 – 30%  упродовж  перших
    10 год. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його вдруге, через 20 хв – утретє, а через 8 – 10 год. –  учетверте, і ще раз –  через добу. 
    Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно «оселилася» в голові.
  3. Особливість «упізнавання». Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись це все бачив, читав, отож вирішуєш, що витрачати час на це питання не варто й можна переходити до наступного. Насправді ж це – несвідомий самообман. І якщо не вивчити уважно те, що здається таким знайомим, на іспиті можна не відповісти на таке «знайоме» за­питання.
  4. Запам'ятати можна найкра­ще, якщо знати, що є «найближ­чим»: текст, рисунок, логічна схема.

5.      Слід спробувати знайти щось цікаве у найнуднішому ма­теріалі, адже цікаве запам'ято­вується набагато легше.

Можна готуватися до іспитів удвох, адже одна голова добре, а дві – краще. Підготовка до іспи­ту вдвох має свої переваги, якщо поставитися до цього серйозно й сумлінно. Учити разом не вар­то, а от повторювати навіть ба­жано. Це краще робити напере­додні іспиту.
Готуватися можна й так: пер­ший день – самостійне вивчен­ня, другий – повторення й пе­реказування один одному. Було б добре розділити теми за інте­ресами, за складністю, за сту­пенем засвоєння: один розпові­дає те, що другий раніше не вивчив.
Розповідати треба чітко, де­тально, емоційно. Можна прово­дити «репетиції» перед іспитом і наодинці: ставити собі запитан­ня, уголос відповідати, привча­тися слухати своє мовлення.
Шпаргалка — річ потрібна 
Використання шпаргалок на іспиті найчастіше закінчується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам'ятовує ма­теріал при конспектуванні, – викладений коротко (у вигляді тез), він краще тримається у па­м'яті. Шпаргалки зручно перечитувати перед самим іспитом, а от брати на іспит не варто. 
«Спокійно, тільки спокійно» 
Так завжди в екстремальних ситуаціях казав Карлсон. Слід скористатися його порадою. Адже нервують завжди ті, хто погано знає матеріал. Ті, хто зовсім нічого не знає, зазвичай спокійні. Ті, хто знає матеріал добре чи на середньому рівні, нажахані до останньої хвилини, поки не отримають оцінку. Щоб подолати свій страх, можна розповідати самому собі вивчений матеріал, начебто на іспиті. Уявіть складну ситуацію на іспиті й знайдіть із неї вихід. Поставте самі собі підступні за­питання й дайте на них від­повідь –переборіть свій страх ще до іспиту. Згадайте випадки свого успіху, подумки відчуйте їх іще раз.
Спробуйте вдатися до аутогенного тренування. Налаштуйтеся на те, що «у мене все вийде» й повторюйте ці слова перед сном. На іспиті не втрачайте самовладан­ня у складний момент, хоч це й нелегко. Згадайте про почуття гу­мору – іноді воно виявляється і в екзаменаторів.
Складіть план відповіді на іспиті – це теж заспокоює. 
Бажаємо вам якнайкраще здати іспити!

Пам'ятки — поради учням щодо складання державної підсумкової атестації

До складання

   Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з робочого столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці тощо.

   Складіть план підготовки до державної підсумкової атестації на кожний день, чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема тощо).

   Під час підготовки до державної підсумкової атестації з будь-якого на­вчального предмета структуруйте матеріал за допомогою планів, схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам здається, що ви все знаєте, пам'ятаєте, а коли починаєте відповідати — ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.

  Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його вивчен­ня: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за чотири дні, то у перші два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня — решту питань, четвертого — повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими.

  Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше. Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити учи­телю під час консультації.

  Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його запам'ятовувати.

   Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед державною підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.

  Пам'ятайте, що інформація, одержана на консультації перед державною підсумковою атестацією, буде корисною для вас.

  Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.

  Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак пам'ятайте, що користуватися ними під час державної підсумкової атестації не можна.

  Проговоріть батькам плани своїх відповідей на запитання.

  Повторіть плани відповідей на запитання напередодні державної підсумко­вої атестації, акцентуйте увагу на найважчих.

  Не забудьте прийти на консультацію.

  Відпочиньте за два-три дні до державної підсумкової атестації.

  Ляжте раніше спати напередодні державної підсумкової атестації, а ранок у жодному разі не розпочинайте «зубрінням».

  Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до дер­жавної підсумкової атестації.

   Не думайте про те, що не впораєтесь із завданнями, навпаки подумки уяв­ляйте собі картину успіху.

  Прийдіть на державну підсумкову атестацію завчасно.

Під час складання

  Усної державної підсумкової атестації:

      візьміть білет, назвіть його номер;

      сядьте на місце, заспокойтеся;

      прочитайте завдання;

      зосередьтесь і спробуйте зрозуміти зміст завдань;

      складіть детальний план відповіді, запишіть важливі визначення, фор­мули, схеми;

      готуючи конспект відповіді, не намагайтеся записати все слово в сло­во. Відшліфуйте і зафіксуйте першу фразу своєї відповіді, яка має бути змістовною і стилістично бездоганною;

      пам'ятайте, що таблиці, плакати тощо, що є у вашому розпорядженні під час державної підсумкової атестації, — це ваші помічники, тому що у них міститься значна частина інформації, необхідної для відповіді;

      починайте відповідь з оголошення її плану. У цьому випадку екзамена­тор з перших хвилин оцінить не тільки коло питань, що ви будете роз­глядати, а й вашу здатність логічно мислити та грамотно будувати від­повідь;

      висловлюйтеся логічно;

      супроводжуйте відповідь узагальненнями, викладом закономірностей;

      тримайтеся впевнено, відповідайте чітко, але неголосно;

      намагайтеся, щоб ваша відповідь на кожне запитання тривала не біль­ше 5-7 хвилин;

      не виправдовуйтеся, якщо ви допустили у відповіді неточність. Проана­лізуйте свою помилку, спробуйте показати екзаменаторам, що ця по­милка випадкова і надалі ви її не допустите. Будьте спокійними. У такій ситуації лише ясність і чіткість вашого мислення допоможуть спросту­вати негативний ефект помилки;

      не хвилюйтеся, якщо не знаєте, як відповідати на запитання, спробуйте зібратися з думками. Згадайте все, що стосується даної теми;

      не говоріть відразу, що не можете відповісти на запитання, це відчуття може бути помилковим.

  Письмової державної підсумкової атестації:

      не сподівайтеся на допомогу екзаменатора, якщо вам не зрозумілий текст завдання. Екзаменатор має право давати пояснення, якщо текст завдання погано надрукований;

      почніть розв'язувати найлегше, на вашу думку, завдання. Заплутана умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з думками та починайте працювати. У вас все вийде!;

      не зациклюйтеся на тому завданні, яке не можете розв'язати, спробуйте розв'язати інше. Можливо, успіх розв'язання легшого завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі складнішим.

  Будьте уважними, запам'ятайте вказівки учителя щодо підписання роботи, заповнення певних бланків (якщо це необхідно) та виконання завдань.

   Сконцентруйтеся після організаційних моментів — для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання.

  Прочитайте завдання двічі і обов'язково до кінця, зрозумійте, що від вас ви­магається.

  Не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань.

  Думайте лише про виконання того завдання, яке виконуєте, а не всіх відразу.

  Перевірте виконане завдання.

  Прислухайтеся до своєї інтуїції.

Після складанння

  Зателефонуйте батькам. Пам'ятайте, що вони хвилюються за вас.

  Проаналізуйте ваші помилки, щоб не припуститися їх у майбутньому.

   Відпочиньте у цей день, а вже з наступного починайте готуватися до дер­жавної підсумкової атестації з іншого навчального предмета.

  Під час підготовки до державної підсумкової атестації з іншого навчально­го предмета врахуйте вже набутий вами досвід.

 


 

Безпека дітей в Інтернеті