12 способів подолати емоційне вигорання

(для Вас,педогоги)

1. З’ясуйте, що саме вас тривожить. Поговоріть із близькими, проаналізуйте вголос.

2. Не виставляйте себе «бідною ягничкою». Знайдіть людину, якій гірше, ніж вам.

3. Плануйте не тільки свій робочий час, але і свій відпочинок.

4. Не згущуйте хмар! Не робіть із мухи слона!

5. Керуйте своїми емоціями. Згадайте щось хороше. Розслабтеся.

6. Не забувайте хвалити себе!

7. Усміхайтеся.

8. Робіть гімнастику.

9. Улаштовуйте собі свята.

10.Умійте відмовляти чемно, але переконливо.

11.Проблем не треба переживати, їх треба вирішувати.

12.Дозвольте собі займатися своїм здоров’ям.

 

Золоті правила педагога

1.       Прийшов у школу — зроби розумне й шляхетне лице.

2.       Щоразу,   коли   тобі   хочеться   командувати   дітьми,   згадай   своє дитинство й про всякий випадок з'їж морозиво.

3.       Гроші й педагогіка — речі мало сумісні.

4.       Нехай усі манекенниці світу, побачивши твою посмішку, подадуть у відставку. 

5.        Не заходь у душу до дітей, якщо тебе про це не просили.

6.        Іди на урок з радістю, виходь з уроку з приємною втомою.

7.        Жартуй доти, доки не навчишся.

8.                  Пам'ятай: поганий лікар може забрати життя, поганий учитель —

спопелити душу.

9.    Приходити на урок треба настільки підготовленим, щоб знати точно:
для чого прийшов, куди прийшов, що будеш робити і чи буде від
цього добре.

10.        Щоразу, коли хочеться нагрубити кому-небудь, рахуй до мільйона.

11.        Намагайся їсти щодня.

12.   Люби свою адміністрацію так само, як і вона тебе, і ти проживеш довге й щасливе педагогічне життя.

13.        Ніколи не чекай похвали, а намагайся відразу ж з'ясувати, як узагалі з нею справи до неї ставляться.

14.        Люби кого-небудь, крім школи, і тоді в тебе буде все в порядку.

15.        Якщо до тебе прийшли на урок, згадай, що ти — артист, ти — найкращий педагог, ти — найщасливіша людина.

16.        Говори батькам завжди найкращу правду, яку ти знаєш.

17.        Пишайся своїми помилками, і тоді в тебе їх буде з кожним роком усе менше.

18.        Вищим проявом педагогічної успішності є усмішки на обличчях дітей.

19.        Якщо ти вмієш звичайний факт подати як відкриття й домогтися подиву й захоплення учнів, то можеш вважати, що половину справи ти вже зробив.

20.   Пам'ятай: гарні педагоги живуть довго і майже ніколи не хворіють.

21.   Віддай школі все, а, вийшовши зі стін школи, почни нове життя.

22.   Постарайся завжди бути здоровим, навіть якщо в це хтось не повірить.

23.   Одягайся так, щоб ніхто не сказав тобі вслід: «Ось учителька пішла».

24.   Не спи на уроці — поганий приклад заразливий.

25.   Під час опитування зобрази на обличчі граничний інтерес. 

26.       Пам'ятай: якщо твій голос стає загрозливо хрипким, значить, ти робиш щось не те.

27.       Добре, якщо пізнього вечора, коли ти згадаєш своїх учнів, обличчя твоє осяє усмішка.

  

Пам'ятки — поради педагогічним працівникам з проведення державної підсумкової атестації

До проведення

      Вивчайте програмовий матеріал навчальних предметів систематично про­тягом навчального року.

      Актуалізуйте вже засвоєний програмовий матеріал навчальних предметів протягом травня.

      Ознайомте учнів із організаційними моментами проведення державної під­сумкової атестації.

      Зверніть увагу на те, щоб навчання у випускних класах не перетворилося на «натаскування» учнів і таким чином не втратило основної мети — гармонійного розвитку кожного учня як особистості.

      Проведіть анкетування учнів щодо вибору ними навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію.

      Узагальніть результати анкетування учнів.

      Ознайомте учнів зі збірниками завдань з кожного навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію.

      Повідомте учням дату, час та місце проведення консультацій.

      Проводьте консультації, починаючи з того програмового матеріалу на­вчального предмета, який учні засвоїли найгірше.

      Підготуйте для проведення консультації, окрім теоретичного матеріалу, практичні завдання для закріплення навичок роботи учнів з художніми текстами, іс­торичними і географічними картами тощо.

      Налаштуйте учнів на те, що у них усе вийде.

      Нагадайте учням дату, час та місце проведення державної підсумкової атестації.

      Повідомте батькам дату, час та місце проведення державної підсумкової атестації, перелік навчальних предметів, з яких проводитиметься державна підсум­кова атестація.

      Напередодні державної підсумкової атестації підготуйте робоче місце: при­беріть з робочого столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці тощо.

      Підготуйте навчальний кабінет.

Під час проведення

      Не дивіться поверх голів учнів чи в сторону, «ловіть» погляди учнів, оголо­шуючи завдання, — ваша підтримка їм дуже потрібна.

      Оголошуйте завдання, змінюючи тональність голосу, повільно та чітко проговорюйте важливі терміни, робіть невелику паузу до і після найбільш важли­вих повідомлень.

      Підтримуйте учнів своїм поглядом, усмішкою.

Після проведення

      Усної державної підсумкової атестації:

          зберіть учнів у навчальному кабінеті, оголосіть її результати;

          проаналізуйте основні помилки учнів [не називаючи жодного прізви­ща!] з метою недопущення їх у майбутньому;

          знайдіть слова, щоб підтримати та підбадьорити учнів;

          будьте щирими, побажайте успіхів учням.

      Письмової державної підсумкової атестації:

          зустріньтеся з учнями;

          підтримайте та заспокойте їх.

      Дайте відповіді на запитання батьків, заспокойте їх.

      Порадьте учням відпочити і спланувати свої дії щодо підготовки до дер­жавної підсумкової атестації з інших навчальних предметів.

      Обговоріть з учнями запитання та проблеми, які виникли у них під час складання державної підсумкової атестації.

      Повідомте керівника навчального закладу про запитання та проблеми, які виникли в учнів та учителів під час проведення державної підсумкової атестації.

      Перевіряйте роботи учнів після відпочинку.

Поради вчителю: піклуйтесь про себе та своє здоров'я

Чим ближче кінець шкільного робочого тижня, тим важче вчителю утримуватись на поверхні й не захлинутись у водоверті буднів. Усі знають, що прямим обов'язком учителя є постійна турбота й підтримка своїх учнів, але не менш важливо навчитися піклуватися про себе і своє здоров'я.

Професор психології Гейл Кінман на сторінках Гардіан акцентує увагу на трьох порадах учителям на кожний день протягом п'яти днів робочого тижня, спрямованих на зняття стресу та підтримку свого розумового, тілесного й душевного здоров'я.

Понеділок. Загальновизнаною є істина, що ніхто не любить понеділок, але саме вчителю так важливо спокійно розпочати свій робочий тиждень.

Спробуйте розслабитись упродовж хоча би двох-трьох хвилин, перш ніж ваші учні зберуться вранці на перший урок. Уявіть собі весь день у позитивному плані, наскільки це можливо, що позитивно позначиться на вашому душевному стані.

На найближчій перерві між уроками постарайтеся вийти зі стану «на автопілоті» й очистити свій розум, просто з'ївши якийсь фрукт. Зосередьтеся саме на процесі його поїдання, відволікаючись від шкільних проблем.

Після роботи хоч би трохи погуляйте. Зосередьтесь на тому, що ви бачите навкруги: відчуйте запахи, прислухайтесь до шуму, відчуйте «смак» оточуючого світу. У жодному випадку не використовуйте цей час, щоби будувати якісь плани чи концентруватись на рішенні якихось проблем.

Вівторок. Це хороший день для того, щоби звернути увагу на перші ознаки прояву втомленості.

Подумайте про те, як проходить тиждень, і просто придивіться до речей, що починають вас турбувати. Це допоможе визначити ваші «тригерні точки» (trigger роint, від англ. trigger – курок – надчутливі зони, наприклад, на шкірі, ‑ пер.) і намітити заходи з виправлення ситуації.

Із другої половини дня почніть виконувати спеціальні вправи для зняття м'язової напруги, наприклад, просто напружте плечі при вдиху, а потім розслабтесь при глибокому видиху. Відчуйте, як напруга поступово зникає.

Вівторок має бути днем прощення. Більшість із нас схильні до накопичення численних негативних емоцій, які слід просто відпустити, пробачивши й себе, й інших.

Середа. До середини тижня переконайтеся, що почуваєте себе нормально, не забуваючи при цьому, що здоровий сон для будь-якої людини є життєво важливим чинником.

Уникайте «ворогів» вашого сну. Регулярно дотримуйтесь вашого графіка сну й харчування, прослідіть за якістю сну, харчування та регулярними фізичними навантаженнями.

Влаштуйте собі кілька 2-3-хвилинних перерв протягом робочого дня. Сядьте зручніше та сконцентруйтесь на своєму диханні. Постарайтеся свій «блукаючий стан» м'яко повернути до нормального.

Після обідньої перерви влаштуйте собі п'ятихвилинну «відпустку». Уявіть себе в найспокійнішому місці, яке ви можете уявити. По поверненню з «відпустки» ви відчуватимете, що посвіжішали та відпочили.

Четвер. Кращим лікарським засобом у четвер є безтурботний сміх. Добре, якщо у вас знайдеться мотив похихотіти з колегами або подивитись улюблене комедійне шоу.

Сміх має величезні переваги, покращуючи функцію серцево-судинної системи та допомагаючи вам спілкуватися з іншими людьми. Тож починайте свій день з посмішки!

Перестаньте відчувати та думати про себе в негативному стилі. Відкиньте нескінченні внутрішні заяви типу: «Повинна ‑ не повинна, зобов'язана – не зобов'язана», щоби знизити рівень стресу й максимально підвищити впевненість у собі.

Визначте свою так звану «буферну зону». Старайтесь у домашній обстановці не допускати «пережовування» своїх робочих проблем, що, урешті-решт, добре позначиться й на вашому здоров'ї, й на вашій продуктивності. Подумайте, що ви можете зробити після роботи, щоби відновити сили.

П'ятниця. Це якраз той час, щоби вимкнути свій «ментальний фільтр». Ви – на порозі вихідних, часу, щоб розслабитись і заспокоїтися після вашої непростої вчительської роботи.

Переконайтеся, що ви дотримуєтесь режиму харчування та вживаєте заходи проти обезводнення вашого організму, простіше кажучи, прослідіть, чи вживаєте ви достатню кількість води. Це особливо важливо, коли у вас наступає період гострої завантаженості або з'являються ознаки стресового стану.

Думайте тільки позитивно. Концентрація всієї уваги на негативних рисах свого характеру та поведінки означає, що ви просто заплющили очі на ваші позитивні якості.

Складіть список речей або дій, що допоможуть вам розслабитись, і чимось порадуйте себе, кохану. Потім виберіть щось одне, наприклад, полежіть в ароматній ванні, з'їжте маленьке тістечко, купіть шарфик... І робіть це, не відчуваючи за собою жодної провини.